08 March, 2017

6 hari sebelum RESULT SPM 2016

6 hari before result.
Berdebar kat hati sapa yang tau kalau bukan Pencipta kita. Soalan mama, angah ready dah ko nak amik result, tak debar ko?
Aku sengih je, padahal lam hati, macam nak meletup je jantung ini. Aku takut kecewakan ma abah aku. Ma siap amik cuti sebab nak antar aku amik result, dalam hati aku, jangan berharap sangat ma. Ya Allah, bakpo aku ada perasaan xconfident dengan diri sendiri ni? Aku tak paham jugak. Haha.
Dalam fb, jangan lah kau tanya result aku berapa nnti. Ayat ni memang selalu aku Nampak, and dalam hati, aku nak post macam ni jugak, tapi sentap bila akhir post dia cakap, bukan aku jangka aku dapat rendah spm, tapi aku takut?
Why? Kenapa ayat dia macam tak tawakal dengan Allah je? Aku tak patut judge orng, maybe dia tak niat macam tu, tapi aku just ingatkan diri aku, ingat Allah, jangan risau, tawakal je.
Aku ingat kan diri aku banyak kali, and aku dah kurang berdebarnya. Kisah silam ingatkan aku, upsr, 4A. well semua kawan aku 5A, and aku tak keluar dengan diorang akhir pemhagian slip upsr, aku gi kat ma aku, ma kangah dapat 4A. then, aku nangis. Mama aku tepuk belakang aku, dah nak buat macam mana lagi, redha lah. Ya Allah time tu aku sedih sngat sangat.  Aku tekad nak buat the best nanti masuk smk. And alhamdulillah, aku Berjaya dapat 10A pt3 , sebab cikgu tolong. Okay. Pt3 buat aku tersenyum and kekadang terfikir. Betul ke aku dapat 10? Aku buat sendiri ke semua ni? Hm, biar Allah je tau. And aku selalu doa, aku boleh masuk mrsm pc. Sebab dia mrsm second best kat Malaysia. Mcam terer lah. And one more miracle Allah bagi aku peluang masuk mrsm. Aku happy sangat, tapi ada time aku leka, aku main, aku tak belajar, aku sombong . like aku budak mrsm kau government. Ada jugak perasaan time tu, tapi aku tepis mende tu, ya Allah diorang lebih bijak dari aku.
And satuu hari masa aku form 4, aku rasa diri aku tak layak, aku tak sepatutnya duk sini, aku nangis, aku memang rasa kecik sangat time tu. Ye lah, semua sekeliling kau budak bijak. Kau sederhana. Kau rasa tak patut kau duk sni. Dapat result rendah. Ya. Perasaan tu sering hadir masa aku terkenangkan semua result aku. Memang teruk. Tapi alhamdulillah, sepanjang aku duk situ, takde result aku yang fail. Aku ingat lagi aku sedih sangat sebab markah fizik. Aku dapat paling sikit kut lam kelas aku. Orang lain, tinggi dari aku. Tak penah lagi aku dapat markah 40-something. Haha. Memang seriously sedih. Aku salah kan diri aku, cikgu, kawan. Macam dorang punca aku dapat rendah. Haha. Ya Allah aku teruk sangat dulu. Then, aku bangkit balik, bila aku tukar kelas. Ke luqman. Alhamdulillah, aku dapat kawan lain, sebenarnya diorang sama je, baik, aku je. Fikir negative. Cikgu pun lain. Eventhough aku nangis separuh mati sebab kena tukar kelas tau sedih cikgu tukar, and lastly aku jugak yang exsaited dapat jumpa cikgu lain and baikkk sangat.
Then, result aku naik. Sampai lah ke klimaks, percubaan spmrsm. Awal aku dengar, ya Allah, semua cakap spmrsm susah. Aku kena study awal. Okay, aku study awal gila.and tak tau tak tergelincir kat mana, akujatuh kat mana, result aku down gila, 3A. aku target 6A, 7A. and aku awalnya biasa je, nama pun spmrsm, tapi aku sedih and malu sangat bila kawan aku tanya syu dapat berapa. Fizik A ek? Haha . aku rasa macam, aku study awl tapi ni?
Okay, silap tu, silap aku, aku tak patut study awal. Aku fix, aku nangis, aku fix. Takpe syu, ada lagi yang rndah banding kau. Khabar angin, jpa , 8 org lulus iv. Wah. Aku nak jadi cam dia. okay, strt balik sedih aku. Kenapa kenapa? And soalan tu asyik ulang2 lam otak aku. Ada time tu kena amik slip trial, aku usaha gi kat bilik guru, nak amik awal2 slip aku, taknak bagi kawan aku tau. And okay. Berjaya. Pastu, aku sorok lam dokumen. Esoknya, aku tejaga, eh kertas bawah bantal? Um, result trial aku. Roommate aku tau. Mesti diorang gelak, lagipun aku je asyik study, tengok2 aku dapat sama je cam diorang. Aku sedih malam tu. Sedh sangat. Banyak emo aku time spm. Masa spm, awal paper, bm. Ya Allah, aku rasa aku je yang frust. Orang lain muka happy gila, mudah nya soalan, macambuat latihan. Aku ? apa aku buat tadi?? Sedih sedih sedih aku terus gi dhuha. Ya Allah, aku harap dapat A bm. And seterusnya. Last paper, chemistry , paper 3. Soalan, apa entah. Aku jawab lain soal lain. And abis paper, ad orng tanya, teacher jawab camni kan. Okay, cara dia jawab lain dengan aku. Aku harap aku betul. And betullah tu awak jawab. Bagus2. Urgh. Aku? Sedih lagi sedih sedih sedih. Haha. Aku rancang nak balik awal. Biarlah program batch best pun aku nak balik. Kenapa lah dengan aku? Aku balik dengan gaduh dengan roommate nya, tak sempat jumpa kawan,, and macam 2. Aku punggah barang takde pun yang tolong. Akak aku cakap, awak takde kawan ke nak tlong angakat. Aku like, yeah im forever alone.
Balik, harapan spm aku gempak, even though mcam mcam jadik. Insya Allah kalau Allah bagi peluang peluang sangat, aku nak jadi pelajar kat um. Aku nak masuk asasi, aku nak jd dietetic. insyaAllah.
After the result, aku harap aku tak sedih and aku sedia tulis result aku berapa. Allah.

No comments:

Post a Comment

Jemput komen jangan malu-malu ~ :D

Pesanan Ikhlas Dari Lubuk Hempedu Sampai ke Pankreas , Mrs. Hero